Verslag Algemene Ledenvergadering door Hedy van den Berk

 

 

Hedy van den Berk, Bestuursvoorzitter Havensteder,

was aanwezig bij de Algemene Ledenvergadering van de

Huurdersraad Capelle op 21 mei jongstleden en doet verslag

 

De huurdersraad Capelle had mij uitgenodigd om een uitleg te geven op de aangekondigde huurverhoging: looninflatie -0,5% wat voor 2024 neerkomt op 5,3%. De zaal zat helemaal vol met bezorgde bewoners. Het gesprek ging echter nauwelijks over de huren, veel meer over de woning, de gebreken en de onduidelijkheid wanneer die een keer zouden zijn opgelost. Een keuken van 25 jaar oud, nog nooit vervangen. Een voordeur met kieren waardoor het altijd tocht in de woning. Schimmel in de inpandige badkamer, ventilatie die “op geluidsstand Schiphol staat”. Ook ging het over de afrekening servicekosten en de vragen die deze oproept. Over de rechten van huurders in een VVE complex, als de CV ketel vervangen moet worden en er geen aanstalten worden gemaakt. 

En de bereikbaarheid en de wachttijden van onze servicebalie. Wel beter dan het was, maar nog steeds lang. In zijn algemeenheid hebben de bewoners last van gebrek aan duidelijke informatie: wanneer is mijn woning – oranje/rood energielabel – aan de beurt om aangepakt te worden? En soms: ik heb mijn vraag gesteld, mijn klacht gemeld, maar ik hoor niks meer. 

Het was een pittige avond. Goed om als bestuurder weer eens zelf in de vuurlinie te staan. Gelukkig met een paar goede medewerkers naast me. Wat het weer pijnlijk duidelijk maakt is dat de cijfers, de gemiddelden in de klantbelevingsonderzoeken, niet representatief zijn voor het sentiment bij veel huurders die (terecht) ontevreden zijn. Gemiddeld een 7,5 maar nog steeds teveel onvoldoendes. En wat het ook duidelijk maakt is dat we op het goede spoor zitten door (nog) meer aandacht, menskracht en middelen vrij te maken voor onderhoud en instandhouding van de bestaande woningen. Voor de aanpak van schimmel, de verbetering van hang- en sluitwerk, de vernieuwing van binnenpakketten en het verbeteren van de energieprestaties. 

Het is ingezet, maar we hebben nog flink wat jaren nodig voordat ik op dit soort avonden ontspannen achterover kan leunen. De belangrijkste les is misschien wel dat dit soort gesprekken veel meer en vaker gevoerd moeten worden. Want huurders zijn niet onredelijk. En wij hebben zelf ook, iets te vertellen, over de plannen, de aanpak, de prioriteiten, de volgorde in werkzaamheden, de beperkte middelen. Zelfs de huurverhoging van 5,3% is uitlegbaar. Als we de tijd en moeite nemen. We willen het beter doen, dat is wat we overbrengen en wat ook overkomt. 

En gelukkig is er dan altijd ook die ene huurder die na afloop naar me toe komt en me toevertrouwt “dat ze toch wel erg blij is met haar huisbaas Havensteder” 😊 Dan begrijp ik plotseling toch waar die 7,5 gemiddeld in de scores vandaan komt en zie ik weer lichtpuntjes.

Contact Ons

Meidoornveld 192
2906 AH Capelle aan den IJssel

Ga naar de inhoud